<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 

7عادت متداول تغذيه‌اي ناسالم كه منجر به چاقي مي‌شوند

 

 

محققان مي‌گويند كه 7 عادت غيراستاندارد و ناسالم تغذيه‌اي وجود دارد كه مانع ازاقدام براي جلوگيري از چاقي و كاهش وزن مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويانايران، اين هفت عادت عبارتند از؛
1-نخوردن صبحانه:
همه به خوبي مي‌دانيم كهصبحانه مهمترين وعده غذايي در طول روز است اما متاسفانه هنوز بسياري از ما با اينتصور غلط كه با نخوردن اين وعده غذايي مي‌توانيم مقداري از وزن خود كم كنيم از آنصرف نظر مي‌كنيم.
تازه‌ترين مطالعات نشان مي‌دهد در افرادي كه عادت به خوردنصبحانه حتي مواد خوراكي آماده دارند شاخص تناسب بدن به ميزان قابل توجهي متناسب‌تراز افرادي است كه صبحانه نمي‌خورند.
2-غذا خوردن در پشت ميز كار:
امروزه بهدليل مشغله كاري زياد هر فردي هر جا و در هر موقعيتي كه باشد شروع به غذا خوردنمي‌كند؛ مثل هنگام رانندگي، پشت ميز كار و يا مقابل تلويزيون. اما متاسفانه زمانيكه ما در اين شرايط غذا مي‌خوريم اغلب دچار يك عادت بد تغذيه‌اي مي‌شويم و در هنگامكار يا تماشاي برنامه مورد علاقه‌مان توجهي به علائم دروني كه پيام سير شدن مي‌دهندنداريم اين امر همچنين باعث مي‌شود كه دفعات وعده‌هاي غذايي بيشتر شود چرا كه اگرغذا خوردن را محدود به اتاق ناهارخوري، آشپزخانه و يا رستوران كنيم هر جايي كهمشغول به غذا خوردن نشده و در نتيجه زياده خوري نمي‌كنيم.
3-مصرف غذاهايكنسروي و نوشيدني‌ها:
با وجودي كه تصور مي‌شد خوردن غذاهايي مانند ماكاروني ونخود فرنگي ممكن است باعث افزايش كالري شده و كمتر سوخته شوند اما بايد بدانيد كهنوشيدني‌ها، غذاهاي كنسروي و آماده از مهمترين دلايل خوردنهاي متعدد در طول روزهستند چرا كه اغلب غذاي مورد نياز براي يك وعده در يك بشقاب سرو مي‌شود اما غذاهايآماده همواره در دسترس هستند و حتي ممكن است بيشتر از نياز بدن فرد باشد و بدونتوجه به اين موضوع فرد بيش از نياز غذا مي‌خورد.
4-فراموش كردن توجه به تناسببدن:
بسياري از افرادي كه رژيم دارند تصور مي‌كنند كه تنها كم كردن مصرف كالريمي‌تواند باعث كاهش وزن در طول زندگي شود. اين اقدام در ابتدا كارايي دارد اما تنهابراي مدت كوتاهي و اغلب باعث داشتن يك رژيم نوساني و ناهماهنگ مي‌شود.
مطالعاتنشان مي‌دهد كه اكثر افرادي كه توانسته‌اند در طولاني مدت، وزن كم كرده و آن را درسطح مناسب نگه دارند افرادي هستند كه هم كالري كمتري مصرف مي‌كنند و هم برنامهورزشي منظمي در طول زندگي دارند.
5-دشمن آخرشب:
اين مورد يكي از شايعتريندلايل خراب كردن اهداف كاهش وزن است اغلب افرادي كه سعي مي‌كنند در طول روز تغذيهمناسبي داشته باشند و شب نيز غذاي سبك و مناسبي بخورند پس از شام جلوي تلويزيونمي‌نشينند و شروع به خوردن چيپس و بستني مي‌كنند اين هيولاي شبانه اغلب تلاش برايكاهش وزن را بي‌نتيجه مي‌گذارد.
6-پرهيز از چربي:
اگر از خوردن چربي از هرنوعي پرهيز كنيد و در محيطي عاري از غذاهاي چرب زندگي كنيد به هدفي كه انتظار داريددست نخواهيد يافت. علاوه بر افزودني‌هاي خوراكي خوش‌طعم چربي نيز به ما احساس رضايتاز غذا خوردن مي‌دهد.
حذف كامل چربي از غذا باعث روي آوردن به غذاهاي پر كالريمي‌شود لذا بهتر است 30 درصد از مصرف چربي موجود در كل كالري‌هاي دريافت خود راكاهش دهيد و هر از گاهي از خوردن غذاهاي مورد علاقه آن لذت ببريد.
7-مصرفمشروبات الكلي:
الكل از هر نوعي كه باشد كالري بدن را به شدت افزايش مي‌دهد درهر گرم الكل 7 واحد كالري وجود دارد در عين حال باعث مي‌شود كه در هر وعده غذاييمقدار بيشتري غذا بخوريد.

 

/ 3 نظر / 9 بازدید
دکتر قهاری

سلام/در یک کلام فقط خسته نباشید/به امید دیدار همه شما دوستان/

mahmoudy

سلام موفق باشيد.هرروزبهترازديروز

mahshid

سلام اميد وارم حالتون خوب باشه. من از موضوع شما خيلي خوشم اومد. به ما هم سر بزنيد و از جديد ترين علم دنيا با خبر بشيد.