عينك‌ها را كنار بگذاريد!

    • با استفاده از روش Bates به منظور اصلاح بينائي نيازي به عينك و لنزهاي تماسي نخواهيد داشت. تعداد روزافزوني از افراد نه تنها روشهاي فعلي تصحيح ديد چشم را مورد سؤال قرار مي‌دهند؛ بلكه ادعا هم مي‌كنند كه استفاده از عينك و لنزهاي تماسي واقعاً براي چشمها زيان آور هستند. آنها ترجيح مي‌دهند از آموزشهاي جنجال برانگيز يك آمريكائي كه 50 سال پيش مي‌زيسته بهره بگيرند. براستي اين مرد كه اصول بينائي سنجي را زير سئوال برده چه كسي بود؟ آيا روشهاي او براي افزايش بينائي مؤثر است؟ و يا اينكه او فرد ناآگاه و شيّادي بوده كه آموزش‌هايش فقط يك سري دستورات و حرفهاي بيهوده است؟ در سال 1919 دكتر ويليام هوراشيوبتيس كتابي را با عنوان «درمان مشكل بينائي بدون عينك» منتشر كرد. او عقيده داشت تقريباً علت همه مشكلات لاعلاج بينائي، ناشي از خستگي چشم‌ها است و بهترين درمان براي اين مشكلات بينائي، كاهش خستگي چشم است و صرف قرار دادن عينك و لنزهاي مثبت و منفي در جلوي چشمها كافي نيست. اساس نظريات او از تجربيات طبابتش بعنوان چشم پزشك و همچنين مقام او به عنوان سخنران در يك بيمارستان آموزشي ناشي مي‌شود. در حين طبابت دكتر بتيس به هزاران نفر كمك كرد تا عينك خود را كنار بگذارند. طرفداران وي ادعا مي‌كنند دقيقاً همين كار او باعث شده است كه امروزه روشهايش در طبابت استفاده شود و هر كس كه به نزد عينك ساز رفته و به خاطر قيمت بالاي قاب‌ها دهانش از تعجب باز مانده به شما خواهد گفت كه عينك سازي كار پر درآمدي است.
    • دكتر بتيس مراحلي را براي كاهش خستگي و در نتيجه درمان مشكل بينائي پيشنهاد كرده است كه در اينجا نكات اصلي را به اختصار بر مي‌شماريم و كساني كه مي‌خواهند نتايج روشهاي «بتيس» را به طور كامل تجربه كنند مي‌بايست به نكات ذيل توجه كنند:
    • 1ـ سعي كنيد از عينكتان زياد استفاده نكنيد. هر چه بيشتر از عينك استفاده كنيد چشمهاي شما به آنها وابسته‌تر خواهد شد. بنابراين سعي كنيد فقط در صورتي كه مجبور هستيد از آنها استفاده كنيد. و يا اگر بتازگي از عينك استفاده مي‌كنيد حدالامكان در روز 20 دقيقه بدون آن سركنيد. اين كار در ابتدا برايتان ناراحت كننده خواهد بود ولي بد نيست بدانيد اين كار شما سنگ بناي روش «بتيس» است.
    • استراحت دادن به چشمها: چشمهاي خود را بسته و دستهاي خود را به آرامي روي پلك‌هايتان قرار دهيد تا مانع ورود نور به چشمهاي شما شود. اين عمل را سه تا پنج بار در روز و هر بار پنج دقيقه انجام دهيد.
    • استفاده از نور خورشيد: ما موجوداتي هستيم كه در نور خورشيد بهتر فعاليت مي‌كنيم ولي متاسفانه استفاده از نورهاي مصنوعي و الكتريكي چشمهاي ما را به نور خورشيد حساس كرده است به طوريكه در روزهاي آفتابي چشمهايمان را نيمه باز نگه مي‌داريم. براي غلبه بر اين مشكل بايد با پلكهاي بسته به نور خورشيد نگاه كنيد، اين عمل را با دفعات 30 ثانيه‌اي شروع كنيد سپس به دفعات سه دقيقه‌اي برسانيد.
    • حركت چشمها: «بتيس» حركات چشمها را باعث سلامتي چشمها مي‌داند. ما بايد سعي كنيم در هر حال چشمهايمان را حركت دهيم و ديدمان را مدت زيادي روي چيزي ثابت نگه نداريم. اين عمل را حتي مي‌توان موقع مطالعه انجام داد. به اين ترتيب كه شما بايد چشم‌هايتان را كلمه به كلمه حركت دهيد؛ نبايد سعي كنيد تمام جمله يا پاراگراف را در يك لحظه تجسم كنيد.
    • باز و بسته كردن سريع پلكها: خيره شدن و نگاه كردن طولاني بدون پلك زدن باعث خستگي چشم مي‌شود. با نگاه كردن به اطراف خود در هر دفعه شش بار پلكهاي خود را سريع باز و بسته كنيد.
    • شل كردن عضلات همراه با چرخش كمر: هدف از انجام اين نوع نرمش اين است كه عادت كنيد كه هنگام نگاه كردن به اشياء عضلات خود را شل كنيد و به خودتان زياد فشار نياوريد. در حالي كه ايستاده‌ايد پاهاي خود را به اندازه عرض شانه‌هايتان باز كنيد، دستهايتان را نيز در دو طرف بدن شل و آويزان كنيد و تا جائي كه ممكن است از كمر به يك طرف بچرخيد سپس به آرامي به حالت اول برگشته و در جهت ديگر اين كار را انجام دهيد، در ضمن در حين انجام اين چرخش دستها بايد آزادانه تاب بخورند. در ابتدا چشمهايتان را ببنديد ولي تدريجاً و هماهنگ با نرمش آنها را باز كنيد. در هنگام انجام نرمش هيچ كوششي در جهت ديدن اشياء انجام ندهيد و سعي كنيد چشمها و عضلات صورتتان آرامش داشته باشند.
    • رضا اكبري آيت ـ پزشكي
    • Ref: Helth- Vol 2.No8