بلافاصله پس از خوردن ناهار فعاليت فكري شديد انجام ندهيد

به گفته پژوهشگران، انجام دادن فعاليت‌هاي شديد فكري بلافاصله بعد از صرف ناهار با افزايش خطر بروز سكته‌هاي مغزي همراه است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، به نقل از منابع اينترنتي، افرادي كه بلافاصله بعد از صرف ناهار در كارهاي سخت فكري و ذهني شركت مي‌كنند بيش از سايرين در معرض ابتلا به مشكلاتي مانند بي‌خوابي، احساس خستگي و ضعف، اختلال حافظه و سكته مغزي قرار دارند.
به اعتقاد اين دانش پژوهان خوابيدن به مدت كوتاه پس از صرف ناهار مي‌تواند از بروز بسياري از اين مشكلات پيشگيري كند.

تمرين‌هاي هوازي در كاهش افسردگي در دختران موثرست

نتايج تحقيق يك عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز نشان مي‌دهد كه تمرين‌هاي هوازي راهي براي كاهش افسردگي در دختران جوان است.
به گزارش ايسنا منطقه خوزستان، مهوش نوربخش در پژوهش خود با عنوان «بررسي تاثير فعاليت‌هاي جسماني بر ميزان افسردگي دختران دانشجوي دانشگاه شهيد چمران اهواز» آورده است: « اختلالات بهداشت رواني از قبيل افسردگي و اضطراب بر زندگي ميليون‌ها نفر از مردم جهان تاثير‌ گذاشته و با افزايش مرگ و مير و هزينه مراقبت‌هاي بهداشتي ارتباط دارد.
اگر چه به نظر مي‌رسد كه روش‌هاي درماني متعددي از قبيل دارو درماني و روان درماني در درمان اين اختلالات مؤثرند، شواهد نشان مي‌دهد كه اين روش‌ها كمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
فعاليت‌هاي جسماني اثرات مثبتي بر بهداشت رواني و سلامت دارند. برخي از محققان بر اين باورند كه فعاليت جسماني وسيله مهمي براي پيشگيري و درمان افسردگي است. با توجه به اين واقعيت كه افسردگي در بين جوانان به ويژه دختران جوان در حال افزايش است و داروهاي ضد افسردگي براي كاهش اين اختلال بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد.»
اين تحقيق امسال با هدف بررسي اثرات شش هفته فعاليت جسماني بر ميزان افسردگي دختران دانشجوي دانشگاه شهيد چمران اهواز انجام شد. 792 دانشجو كه در كلاس‌هاي تربيت بدني (1)‌و (2) ثبت‌نام كرده بودند، پرسشنامه افسردگي يك را تكميل كردند. 75 نفر از دانشجوياني كه نمره اكتسابي آنها بين 40-15 بود به طور تصادفي انتخاب و در سه گروه تمرينات هوازي، شنا و كنترل قرار گرفتند.
آزمودني‌هاي گروه هوازي و شنا به مدت شش هفته و هر هفته سه جلسه و در هر جلسه به مدت 60 دقيقه در تمرينات شركت كردند.
در اين تحقيق از آمار توصيفي و آمار استنباطي از قبيل آزمون t، آناليز واريانس يك سويه و آزمون پيگيري توكي استفاده شد.
براساس نتايج اين تحقيق، پس از انجام تمرينات بين ميانگين افسردگي سه گروه تفاوت معني‌داري مشاهده شد. آزمون پيگيري توكي نشان داد كه تفاوت موجود بين گروه كنترل با گروه تمرينات هوازي است. با استناد به يافته‌هاي تحقيق، پيشنهاد مي‌شود كه از فعاليت‌هاي جسماني به عنوان وسيله‌اي مؤثر جهت كاهش ميزان افسردگي دختران دانشجو استفاده شود.