توصیه های بهداشتی در ماه مبارک رمضان

روزه‌داران از مصرف آب زياد در هنگام صرف افطار خودداري كنند، چرا كه سبب اختلال در هضم مواد غذايي مي‌شود. كارشناسان و متخصصان تغذيه اعلام كردند: يكي از عادات غلط غذايي روزه‌داران اين است كه به دليل تشنگي زياد در هنگام شروع افطار آب سرد، نوشابه و ... استفاده مي‌كنند، لذا روزه‌داران بايد افطار خود را با كمي آب گرم يا چاي آغاز كنند. پس از آن مي‌توانند از خرما يا كشمش استفاده كنند، زيرا اين دو سبب كنترل اشتها مي‌شود و از بيش‌خواري به هنگام افطار ممانعت مي‌كند. علاوه بر آن مصرف خرما در ماه مبارك رمضان در تنظيم قندخون بسيار مفيد است، لذا توصيه مي‌شود كه در وعده افطار حتي‌المقدور 3 تا 5 عدد خرما مصرف كنيد و از مصرف بيش از حد خرما نيز مانند ساير شيريني‌ها پرهيز شود.

به طور كلي كارشناسان تغذيه به روزه‌داران توصيه مي‌كنند به جاي مصرف انواع شيريني‌ها مثل زولبيا و باميه كه فقط حاوي انرژي و فاقد مواد مغذي (ويتامين‌ها و املاح) هستند استفاده نشود. به جاي آن از مواد غذايي طبيعي شيرين مثل خرما، كشمش و انواع ميوه مي‌توان استفاده كرد.

به گزارش ايسنا، بعد از صرف سحري نيز بسياري از افراد از بيم تشنگي در طول روز به مقدار فراوان آب مي‌نوشند كه كار درستي نيست.

كارشناسان تغذيه نيز بيان كردند كه روزه‌داران از مصرف تنقلات زياد در فاصله افطار و سحر پرهيز كنند، چرا كه اين قبيل مواد ديرهضم هستند و سبب مي‌شوند كه به هنگام سحر به دليل پري معده ميل به غذا كاهش پيدا كند.