مصرف ماهي سبب كاهش ابتلاي افراد به انواع بيماريها مي‌شود

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، ماهي از منابع بسيار خوب پروتئيني است كه در حفظ سلامت انسان و پيشگيري از بيماريها تاثير فراواني دارد و حاوي ويتامين‌ها و منبع خوبي از املاح اعم از آهن، روي، يد و فلورايد است.
پروتئين موجود در ماهي داراي كيفيت بسيار بالايي است، كه در رشد كودكان، عمل ترميم و نيز در ساخته شدن ترشحات داخلي بدن مؤثرست.
آنزيم‌ها و هورمون‌هاي موجود در ماهي در انجام اعمال حياتي بدن و حفظ سلامت مؤثرند، آهن موجود در ماهي در عمل خونسازي نقش مؤثري دارد و نوع آهن ماهي به گونه‌اي است كه به آساني در دستگاه گوارش جذب و صرف خونسازي مي‌شود.
ماهي نه تنها از منابع جذب آهن به حساب مي‌آيد، بلكه وجود آن در غذا موجب افزايش جذب آهن گياهي مي‌شود، كمبود آهن سبب كم خوني، كاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها و قدرت يادگيري به خصوص در كودكان مي‌شود.
با وجود اين كه ماهي جزو مواد حيواني محسوب مي‌شود اما چربي‌هاي موجود در آن با ساير چربي‌هاي حيواني متفاوت است و برخلاف چربي‌هاي حيواني ميزان كلسترول و ساير چربي‌هاي نامطلوب خون را افزايش نمي‌دهد.
ماده معدني ديگري كه در ماهي به مقدار قابل توجهي وجود دارد، يد است كه در رشد جسمي، سلامت اعصاب، سوخت و ساز مواد مغذي در بدن و توليدمثل مؤثر است.
كمبود يد در بدن موجب بروز عوارضي از قبيل چاقي، اختلال در رشد جسمي و اختلال در رشد ذهني مي‌شود، به طوري كه اگر مادر در دوران بارداري در معرض كمبود شديد يد قرار گيرد و درمان نشود، نوزاد از نظر رشد ذهني و جسمي دچار اختلال مي‌شود.
مصرف ماهي در تمام دوران زندگي به خصوص در دوران بارداري و شيردهي ضروري است و مصرف آن دو تا سه بار در هفته به ميزان 200 تا 400 گرم در هفته توصيه مي‌شود.