چند توصيه براي داشتن خواب راحت

 

ما اغلب حدود يك سوم از عمر خود را خواب هستيم، اما گاهي اوقات اين خوابيدن مي‌تواند با مشكلاتي همراه باشد.

به گزارش ايسنا ، اغلب هر كسي دچار بي خوابي‌هاي موقتي مي‌شود به طوري كه قادر به خواب رفتن نيست و يا در هنگام بيدار شدن احساس خستگي مي‌كند.

بي‌خوابي‌هاي مزمن زمان طولاني‌تري دارند. در شرايط متداول علت اين امر مي‌تواند كاربردهاي دارويي و دلايل رواني باشد مانند سرماخوردگي، درد و افسردگي، اما 10 درصد از تمام بي‌خوابي‌ها در شرايطي اتفاق مي‌افتد كه هيچ دليل پزشكي يا اختلالات روحي و رواني ندارد و اين حالت را بي‌خوابي ابتدايي مي‌نامند.

پژوهشگران دانشگاه دوك در آمريكا چندين عادت مطلوب براي داشتن خواب راحت پيشنهاد مي‌كنند:

1- برنامه مشخصي براي زمان بيدار شدن، غذا خوردن، مصرف دارو و رفتن به رختخواب و كارهاي ديگر تهيه كنيد.

2- پيش از خوابيدن يك برنامه خاص ويژه قبل از خواب داشته باشيد، مانند گرفتن دوش آب گرم، مطالعه براي 10 دقيقه و يا يك شام يا وعده‌ خوراكي سبك به طوري كه بدن شما آگاه شود كه هنگام خوابيدن نزديك است.

3- تنها زماني به رختخواب برويد كه قطعا خواب آلود هستيد و زماني بيدار شويد كه واقعا ديگر احساس نياز به خواب نداريد. اگر زمان زيادي را در حالت بيدار در رختخواب سر كنيد بدن شما ياد مي‌گيرد كه در رختخواب بيدار بودن امري عادي و مناسب است.

4- به طور منظم ورزش كنيد، بهتر است كه زمان اين كار اواخر ساعات بعدازظهر و در حدود 6 ساعت پيش از خوابيدن باشد.

5- از مصرف قهوه، الكل و كشيدن سيگار در نزديكي ساعت خواب خودداري كنيد.

6- هرگز چرت نزنيد اگر مجبور به اين كار هستيد چرت زدن‌هايتان را براي ساعات مياني ظهر قرار دهيد.

چنانچه اين روش‌ها مؤثر نبود، به پزشك مراجعه كنيد چرا كه ممكن است به كمك و معالجه بيشتر نياز داشته باشيد.