7عادت متداول تغذيه‌اي ناسالم كه منجر به چاقي مي‌شوند

 

 

محققان مي‌گويند كه 7 عادت غيراستاندارد و ناسالم تغذيه‌اي وجود دارد كه مانع از اقدام براي جلوگيري از چاقي و كاهش وزن مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، اين هفت عادت عبارتند از؛
1- نخوردن صبحانه:
همه به خوبي مي‌دانيم كه صبحانه مهمترين وعده غذايي در طول روز است اما متاسفانه هنوز بسياري از ما با اين تصور غلط كه با نخوردن اين وعده غذايي مي‌توانيم مقداري از وزن خود كم كنيم از آن صرف نظر مي‌كنيم.
تازه‌ترين مطالعات نشان مي‌دهد در افرادي كه عادت به خوردن صبحانه حتي مواد خوراكي آماده دارند شاخص تناسب بدن به ميزان قابل توجهي متناسب‌تر از افرادي است كه صبحانه نمي‌خورند.
2- غذا خوردن در پشت ميز كار:
امروزه به دليل مشغله كاري زياد هر فردي هر جا و در هر موقعيتي كه باشد شروع به غذا خوردن مي‌كند؛ مثل هنگام رانندگي، پشت ميز كار و يا مقابل تلويزيون. اما متاسفانه زماني كه ما در اين شرايط غذا مي‌خوريم اغلب دچار يك عادت بد تغذيه‌اي مي‌شويم و در هنگام كار يا تماشاي برنامه مورد علاقه‌مان توجهي به علائم دروني كه پيام سير شدن مي‌دهند نداريم اين امر همچنين باعث مي‌شود كه دفعات وعده‌هاي غذايي بيشتر شود چرا كه اگر غذا خوردن را محدود به اتاق ناهارخوري، آشپزخانه و يا رستوران كنيم هر جايي كه مشغول به غذا خوردن نشده و در نتيجه زياده خوري نمي‌كنيم.
3- مصرف غذاهاي كنسروي و نوشيدني‌ها:
با وجودي كه تصور مي‌شد خوردن غذاهايي مانند ماكاروني و نخود فرنگي ممكن است باعث افزايش كالري شده و كمتر سوخته شوند اما بايد بدانيد كه نوشيدني‌ها، غذاهاي كنسروي و آماده از مهمترين دلايل خوردنهاي متعدد در طول روز هستند چرا كه اغلب غذاي مورد نياز براي يك وعده در يك بشقاب سرو مي‌شود اما غذاهاي آماده همواره در دسترس هستند و حتي ممكن است بيشتر از نياز بدن فرد باشد و بدون توجه به اين موضوع فرد بيش از نياز غذا مي‌خورد.
4- فراموش كردن توجه به تناسب بدن:
بسياري از افرادي كه رژيم دارند تصور مي‌كنند كه تنها كم كردن مصرف كالري مي‌تواند باعث كاهش وزن در طول زندگي شود. اين اقدام در ابتدا كارايي دارد اما تنها براي مدت كوتاهي و اغلب باعث داشتن يك رژيم نوساني و ناهماهنگ مي‌شود.
مطالعات نشان مي‌دهد كه اكثر افرادي كه توانسته‌اند در طولاني مدت، وزن كم كرده و آن را در سطح مناسب نگه دارند افرادي هستند كه هم كالري كمتري مصرف مي‌كنند و هم برنامه ورزشي منظمي در طول زندگي دارند.
5- دشمن آخرشب:
اين مورد يكي از شايعترين دلايل خراب كردن اهداف كاهش وزن است اغلب افرادي كه سعي مي‌كنند در طول روز تغذيه مناسبي داشته باشند و شب نيز غذاي سبك و مناسبي بخورند پس از شام جلوي تلويزيون مي‌نشينند و شروع به خوردن چيپس و بستني مي‌كنند اين هيولاي شبانه اغلب تلاش براي كاهش وزن را بي‌نتيجه مي‌گذارد.
6- پرهيز از چربي:
اگر از خوردن چربي از هر نوعي پرهيز كنيد و در محيطي عاري از غذاهاي چرب زندگي كنيد به هدفي كه انتظار داريد دست نخواهيد يافت. علاوه بر افزودني‌هاي خوراكي خوش‌طعم چربي نيز به ما احساس رضايت از غذا خوردن مي‌دهد.
حذف كامل چربي از غذا باعث روي آوردن به غذاهاي پر كالري مي‌شود لذا بهتر است 30 درصد از مصرف چربي موجود در كل كالري‌هاي دريافت خود را كاهش دهيد و هر از گاهي از خوردن غذاهاي مورد علاقه آن لذت ببريد.
7- مصرف مشروبات الكلي:
الكل از هر نوعي كه باشد كالري بدن را به شدت افزايش مي‌دهد در هر گرم الكل 7 واحد كالري وجود دارد در عين حال باعث مي‌شود كه در هر وعده غذايي مقدار بيشتري غذا بخوريد.